Coupé Fiat Forum

voor mensen die hun otto goed onderhouden

Je bent niet ingelogd.

#1 2018-07-11 12:51:31

Nick
Gebruikers

Instrumentenpaneel reviseren (defecte lampjes en meters)

Afgelopen maanden zijn er enkele lampjes gesneuveld in m'n dashboardverlichting en sinds een week had ik ook last van een zwiepende naald van de kilometerteller die willekeurig snelheden aangaf die niet klopten. Tijd om de boel eens aan te pakken nu ik een paar dagen vrij had. Eerder heb ik al diverse instrumentenpanelen van andere coupes gereviseerd.

Uitbouwen mag inmiddels bekend zjin denk ik (http://forum.coupe-fiat.nl/viewtopic.php?id=555) :

Deuren open, zijkappen van dashboard eraf, links en rechts de M6 boutjes+ring losdraaien, Pininfarina-embleem losmaken en inbus losdraaien en zo het front van het dashboard verwijderen.

Instrumentarium zit dan vast met 4 PH-2 kruiskopschroeven, stekkers aan de achterkant kun je verrot slecht bij helaas, in het midden van elke stekker zit een lipje dat je in moet drukken om de stekker te ontgrendelen:

20180621_121021.jpg

Nadat je alle stekkers hebt losgemaakt kan alles er in een keer uit.
In mijn geval is de kilometerteller defect, de wijzer verspringt willekeurig en door tikken op het glas doet hij het soms weer een paar dagen.
Als eerste dus alle instrumenten eruit halen en kijken wat het probleem is, het verwijderen van het glas en front doe je door de 4 geel omcirkelde kruisschroefjes los te draaien.

20180710_115101.jpg

Het instrumentenpaneel bestaat uit 3 delen welke afhankelijk zijn van het model Coupé. In mijn geval links accuvoltage en oliedruk unit, midden KMH en Toeren unit, rechts benzinemeter en temperatuur unit.

Om de kilometerteller en toerenteller te kunnen verwijderen moet eerst de meest linkerunit eruit, dit doe je door aan de achterkant van het paneel waar de flexibele printplaat zit de 6 koperen boutjes achter de meters los te draaien. Aan de voorkant kun je dan eenvoudig met een schroevendraaier de meters eruit wippen.

Om de kilometer- en toerentellers los te halen maak je aan de achterkant de koperen boutjes los achter de toerenteller en de 3 grote zwarte kruisschroeven achter de kilometerteller, de rode gele en zwarte draden kunnen vast blijven zitten. Aan de voorkant kun je nu de tellerunit eruit wippen, let op hij kan er niet helemaal uit omdat aan de linker zijkant van de kilometerteller een stekkertje zit waar de zwarte rode en gele draad op uitkomen, deze kun je met een klein schroevendraaiertje loswippen waarna de teller eruit kan.

20180710_102722.jpg

In mijn geval was het probleem van de kilometerteller snel gevonden, het servomotortje dat de naald bestuurt was uit zijn solderingen losgescheurd op de printplaat. Teven was de connector aan de zijkant niet fris meer en ook het motortje voor de dag en totaalteller vertoonde al kleine scheurtjes in de soldering. Ook was er aan de onderkant van de print een elco van 25V 47uF aan het lekken (zelfde zit op de toerenteller en heb ik preventiefvervangen). Alle solderingen die geel omcirkeld staan heb ik opnieuw door laten vloeien en tevens de elco vervangen (ben elektronica engineer en heb dat gewoon liggen als voorraad).

20180710_104508.jpg

Daarna alles in omgekeerde volgorde weer teruggemonteerd. De printplaat achter de toerenteller heb ik ook nog nagekeken maar daar was verder niets bijzonders aan te zien. Let bij het terugstoppen van de tellers in het huis op dat de connector met het geel/rood/zwarte draadje niet klem komt te zitten onder de schroefgaten van de kilometerteller!

Schroef alles nog niet vast aan de achterkant maar plaats eerst het glas en front weer terug en zet dat vast, zo kun je zien of alles goed uitgelijnd zit. Schroef daarna als eerste aan de achterkant de drie zwarte kruiskopschroeven terug in de kilometerteller.

Voor de zekerheid heb ik nu alle moertjes van de meters gehaald die nog wel vast zaten, dit om de koperen contactvlakken van de flexibele print te kunnen poetsen. Het poetsen van de sluitringetjes en contactvlakken heb ik gedaan met een wattenstaafje en zilverpoets van brasso. Poets de koperen contactvlakken niet te hard om schade te voorkomen, veeg de resten weg en poets daarna nog eens na met alcohol zodat alles goed schoon is. Poets de sluitringetjes ook en draai daarna de boutjes er weer op. In mijn geval resulteerde dit in een beter reagerende bezinemeter en voltmeter.

Ook is dit het ideale moment om de verlichting na te kijken of te vervangen. De gebruikte lampjes zijn Philips 1.2W 12V wedgebse (T5) W2x4.6d lampjes die je per 10 kunt kopen. Het Philips nummer voor een doosje van 10 is 12516CP, deze zijn speciaal ontwikkeld voor voertuigen en zware trillingen. De lampjes die ik een tijd terug op internet had besteld waren hier niet tegen bestand aangezien na twee jaar de helft al kapot was.

avtolampy-1-2w-philips-ps-12516-cp_Large.jpg

Ook hier is het weer handig om bij het uitdraaien van een lampje direct even de koperen contactvlakken op te poetsen met zilverpoets en daarna schoon te maken met alcohol. Niets is zo irritant dan er achteraf achterkomen dat er een lampje slecht contact maakt terwijl je net alles weer in elkaar hebt zitten.

Als laatste heb ik ook de contactvlakken waar de stekkers overheen gaan gepoetst op dezelfde manier en alles nagelopen op beschadigingen. Na het monteren (let op de rubberen flap boven de stuurkolom) en een proefrondje blijkt dat alles weer perfect werkt, alle lampjes werken, achtergrondverlichting doet het en geen verspringende kilometerteller meer. En dat alles in slecht 3,5 uur tijd.

Doe er je voordeel mee.

20180711_002427.jpg

Laatst bewerkt door Nick (2018-07-11 13:30:49)

#2 2018-07-11 20:06:02

jaaps
Gebruikers
Van: Almkerk

Re: Instrumentenpaneel reviseren (defecte lampjes en meters)

Leuke how to. Vooral als bij die van ons dan de elco's tzt ook zullen gaan lekken …

1998 20vt

#3 2018-07-12 06:09:45

reben
Administrator
Van: Assen

Re: Instrumentenpaneel reviseren (defecte lampjes en meters)

Heel mooi en duidelijk gedaan Nick.

Coup_Fiat18_03_20100132_1_1_1.jpg

Forum footer